Antioxidanten 

Antioxidanten 

We horen het steeds vaker….als er maar anti oxidanten inzitten is het goed voor je…..

Met mijn beetje medische achtergrond & mijn cosmetische kennis weet ik natuurlijk redelijk veel over anti oxidanten maar als ik verse hummus koop en de verkoopster zegt deze is heerlijk vol met anti oxidanten…..Toen had ik zoiets van….. Hoe dan????
Ahhhh omdat er tomaten in zaten …..

Ik zei niets natuurlijk maar die anti oxidanten zitten echt alleen maar in verse tomaten. 

Tijd om eens dat eens verder te belichten. 
Wat zijn nou anti oxidanten en waar zitten ze in!
Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals vitamine E, A, Q10 en C, spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen, zoals aanwezig in groente en fruit.
Anti oxidanten vangen vrije radicalen weg.

Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels.(Zonnestralen, rook, smok eigenlijk alles wat je huid verouderd en verslechterd.)



Als je gezond en gevarieerd eet met volop groente en fruit volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je genoeg antioxidanten binnen. 
Het innemen van meer antioxidanten via supplementen levert geen extra gezondheidsvoordelen op, je lichaam kan het maar beperkt opnemen.

Als je voldoende verse groenten en fruit eet krijg je genoeg binnen.
De antioxidanten zitten vooral in groenten en fruit. 

Daarnaast komen de stoffen ook voor in noten, zwarte chocolade met meer dan 70 % cacao, groene thee, rode wijn en soja. 

Hieronder vind je enkele groente- en fruitsoorten die oxidatie tegengaan en zo bijdragen aan de strijd tegen vrije radicalen.
• Spinazie  

• Wortel bètacaroteen

• Broccoli 

• Tomaat 

• Brandnetel 

• (Chili) Peper  
Fruitsoorten die oxidatie tegengaan:
• Zwarte bes 

• Gojibes 

• Framboos    

• Braambes 

• Kiwi  

• Aardbei 

• Sinaasappel 

• Mango 
Vandaar dat je de combinatie van deze groentes en fruit ook vaak in smoothies ziet en als superfood.

Hoe dan in de crèmes?

Het antwoord is eigenlijk eenvoudig vitamine C, A, E & Q10 zijn oxidanten, die zitten vaak in een crème om huidveroudering tegen te gaan.

Q 10 is een co enzym je lichaam kan het zelf aanmaken, maar het zit ook in sojabonen en noten maar ook in vis en vlees.

Vitamine E vindt je erg vaak terug in crèmes maar ook in serums ze beschermen je huidcellen en dus erg goed tegen huidveroudering.

En wijn dan ….ja je had er vast niet overheen gelezen..

Blauwe druivensap: sap van blauwe of paarse druiven heeft dezelfde positieve werking als rode wijn: goed voor het hart. Het geheim zit vooral in het vel en de pitten van de druiven daar zitten de anti oxidanten in!

Met mate natuurlijk!

Proost op het leven!

Liefs Marion ❤