🐣Eitjes🐣

Met hoeveel eieren houden we het gezond?

Ik ben gek op een gekookt eitje en eet het traditioneel altijd bij ons zondagontbijt en natuurlijk met Pasen.

Maar die kinderen van mij….. zijn er vreselijk gek op, gebakken eitjes, echt 2 dozen per week is niets hier….ik ging eens op onderzoek uit of dat wel gezond is.
Lees je mee?

Eieren zijn één van de meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet.

Stel je voor … een heel ei bevat alle voedingsstoffen die nodig zijn om een enkele cel om te zetten in een hele baby kip. 

Maar eieren kregen een slechte reputatie omdat de dooiers veel cholesterol bevatten.

Daardoor werd algemeen aangenomen dat het slecht voor hart en vaatziekten was.
Slecht of niet slecht voor de cholesterol?
Ach het blijkt dat het niet zo eenvoudig is. 

Hoe meer je eet van cholesterol, hoe minder je lichaam er produceert.

Cholesterol wordt vaak gezien als negatief. 

Zodat we automatisch beginnen te denken aan tegenmedicatie, hartaanvallen en vroegtijdige dood.

Maar de waarheid is dat cholesterol een belangrijk deel van het lichaam is. 

Het is een structureel molecuul en een essentieel onderdeel van elke celmembraan.
Het wordt ook gebruikt om geslachtshormonen zoals testosteron, oestrogeen en cortisol aan te maken.

Zonder cholesterol, zouden we niet eens bestaan.
Gezien hoe ongelooflijk belangrijk cholesterol is, heeft het lichaam uitgebreide manieren ontwikkeld om ervoor te zorgen dat we er altijd genoeg van beschikbaar hebben.

Omdat het verkrijgen van cholesterol uit de voeding niet altijd mogelijk is, produceert de lever daadwerkelijk cholesterol.
Maar bij het eten van te cholesterol rijk voedsel, begint de lever minder cholesterol te produceren.
Wat gebeurt er als we meerdere eieren eten per dag?

Voor vele decennia, werden de mensen geadviseerd om hun consumptie van eieren te beperken, of op zijn minst van eidooiers.

Gemeenschappelijke aanbevelingen zijn onder andere een maximum van 2-6 eidooiers per week. 

Echter, er is echt niet veel wetenschappelijke ondersteuning voor deze beperkingen.

Gelukkig hebben we een aantal uitstekende studies die ons gerust kunnen stellen.

Deze studies tonen aan dat:

-In bijna alle gevallen HDL (de “goede”) cholesterol stijgt.

-Totaal en LDL cholesterol meestal niet veranderen, maar soms verhogen ze licht.
-Omega-3 verrijkte eieren bloed triglyceriden, een belangrijke risicofactor (13, 14) te verlagen.

-Bloedspiegels van carotenoïde antioxidanten zoals luteïne en Zeaxanthine aanzienlijke verhogen.

-Het blijkt dat de respons op gebruik van volledige eieren afhankelijk is van het individu.

In 70% van de mensen, heeft het geen effect op totaal cholesterol en LDL. Echter, in 30% van de mensen (aangeduid als “hyper responders”), gaan de cijfers iets omhoog.

Eieren bevatten veel eiwit van hoge biologische waarde, vitamines en mineralen. 

Hierdoor stimuleren eieren inclusief eigeel zelfs de aanmaak van het goede cholesterol en verlagen het slechte.

Wel is het belangrijk onderscheid te maken tussen verschillende soorten eieren. 

Een ei van een gestreste kip uit een legbatterij dat veel antibiotica heeft toegediend gekregen is minder gezond dan het ei van een kip welke natuurlijke voeding heeft gehad en rond heeft kunnen scharrelen. De beste keuze is naar mijn idee het omega-3 ei. 

De wetenschap is duidelijk dat tot 2 hele eieren per dag volkomen veilig is.
Mijn zoons ook weer blij!

Al blijf ik ze zeggen 2x per week 2 gebakken eieren is echt genoeg!

Ach en dan slaan ze hun slag maar in de chocolade eieren 🐔

Ach ze zijn volwassen he!

🐣 Vrolijk Pasen 🐣

& geniet van de vrije dagen en elkaar ❤

Liefs Marion x
Bron: Yoors