☕Koffie☕

“Koffie koffie lekker bakkie koffie!”

Veel Nederlanders kunnen niet meer zonder:

Een kopje koffie bij het ontbijt, gedurende de dag of ’s avonds met een koekje.

Sommige mensen gaan voor de cafeïneboost om wakker te worden of te blijven, terwijl anderen het puur drinken voor de smaak.

Wat de reden ook is, wij Nederlanders genieten ervan, met elkaar en soms met iets zoets.

Niets is gezelliger dan samen een bakkie te doen.

Is koffie nu eigenlijk gezond?

Koffie bevat van nature de stof cafeïne.

De precieze hoeveelheid die in een kopje koffie zit, hangt af van het type koffie, van de sterkte en van de grootte van de kop.

Een gemiddelde mok filterkoffie bevat ongeveer 85 mg cafeïne.

Wanneer je hier 1 à 2 per dag van drinkt, heeft dit al positieve effecten op je lichaam en je humeur.

Het meest bekende voordeel van cafeïne is het stimulerende effect, wat ervoor zorgt dat je wakker blijft. De stof kan echter ook zorgen voor een verhoogde concentratie, alertheid en een verbeterd geheugen. Koffie maakt je dus slim! ….soort van dan.

Mythes en feiten over koffie

De cafeïne in koffie levert dus veel voordelen, maar zijn er ook nadelen verbonden aan het drinken van dit ‘bruine goud’? Er gaan een aantal verhalen rond over de nadelige effecten van koffie. De volgende mythes help ik graag voor je de wereld uit:

Koffie droogt uit. Het is waar dat het drinken van een kopje koffie de werking van je nieren stimuleert, maar een kop koffie levert je net zoveel vocht als het drinken van een glas water.

Koffie zorgt voor rusteloosheid, hartkloppingen en andere klachten.

Het is waar dat te veel cafeïne deze effecten kan hebben, maar de gemiddelde Nederlander merkt pas iets wanneer hij meer dan 5 koppen koffie per dag drinkt.

Als je een groot koffie liefhebber bent krijg je hoofdpijn op het moment dat je het overslaat en ook ga je
gapen, zodra je weer een bakkie neemt is het zo over.

Ik neem er nog één!

Ik drink hem volledig zwart of een cappuccino …en jij?

Liefs Marion☕